فست فود, کمپ مزه

استریت فود یا غذای خیابانی

blank

استریت فود و یا غذای خیابانی از پرطرفدارترین تفریح‌های گردشگری در شهرهای مختلف جهان است. استریت فود غذایی در دسترس، اقتصادی و قالبا خوشمزه و خوش طبع است که افراد بسیاری از تجربه آن خاطره‌ای خوش در ذهن دارند. غذاهای خیابانی معمولا شامل دسته‌ای از خوراکی‌ها بوده که مراحل پخت آسانی داشته و با مواد اولیه کمی آماده می‌شوند.

در این مطلب از کمپ مزه به معرفی استریت فود، تاریخچه آن و انواع غذای خیابانی می‌پردازیم.

استریت فود یا غذای خیابانی چیست؟

به دسته‌ای از خوراکی‌های و نوشیدنی‌هایی که امکان تهیه و فروش آن‌ها توسط فروشندگان سیار وجود دارد، غذای خیابانی گفته می‌شود. در اصل نمی‌توان تعریف مشخصی برای فود استریت ارائه داد زیرا ممکن است بسیاری از غذاهایی که فرآیند تهیه سخت‌تری دارند نیز در قالب غذای خیابانی به فروش برسند.

اصل مهم در فروش غذای خیابانی عرضه هر چه راحت‌تر آن به مردم و گردشگرانی که در محیط شهری در حال تردد و گشت گذار هستند بوده و این غذاها معمولا قیمت کمتری نسبت به خوراکی‌های ارائه شده در رستوران و یا کافه‌ها دارند. همچنین از نظر زمان پخت و تهیه، استریت فود در دسته غذاهای سریع و یا فست فود قرار می‌گیرد.

استریت فود چیست؟

تاریخچه استریت فود در جهان

بر اساس روایت‌های تاریخی اولین استریت فودها به زمان یونان باستان برمیگردد. شواهد تاریخی نشان می‌دهد اولین غذای خیابانی به صورت ماهی‌های سرخ شده در یونان به فروش می‌رسیده است. در روم باستان نیز این موضوع دیده شده و بر اساس کاوش‌های باستانی که از شهر باستانی پمپئی به دست آمده در شهر رم نیز نشانه‌هایی از این تجارت جالب دیده شده است.

در قرن نوزدهم اروپا این سبک غذایی نیز رواج داشته و غذاهایی مانند سیب زمینی سرخ کرده توسط فروشندگان دوره گرد فروخته می‌شده است. اما ریشه اصلی ظهور استریت فود به انقلاب صنعتی اروپا بازگشته و در آن زمان با بزگ شدن شهرها و افزایش جمعیت کارگزها و طبقه متوسط، نیاز جامعه به غذای ارزان قیمت بالا رفته و موجب پیدایش استریت فود شده است.

این موضوع در جاهای دیگری از دنیا مانند آمریکا نیز بروز پیدا کرده و با مهاجرت‌های مختلف از کشورهای اروپایی به این کشور، تبعه خارجی مختلفی بازار غذاهای بومی خود را نیز وارد این صنعت غذایی جدید کردند.

تاریخچه استریت فود

انواع استریت فود در ایران و کشورهای دیگر

در دنیای امروز استریت فود جایگاه خاص خود را داشته و توسط افراد مختلف از طبقات متنوع جامعه مورد استفاد قرار می‌گیرد. غذای خیابانی به خوشمزگی و در دسترس بودن معروف بودن و معولا در نقاط شلوغ شهر که تردد افراد بیشتر بوده دایر می‌شوند. فروشندگان غذای خیابانی به اشکال مختلفی محصولات غذایی خود را ارائه می‌کنند که در ادامه به توضیح هر کدام می‌پردازیم.

سینی‌ها و سبدهای بند دار

اولین فروشندگان غذای خیابانی که در تاریخچه این نوع خوراک به آن اشاره کردیم؛ از ابزاری مانند سینی و یا سبدهای بنددار برای فروش فرآورده‌های غذایی خود استفاده می‌کردند. هنوز هم در بسیاری از کشورها مانند تایلند، ترکیه، هند، کشورهای لاتین و اروپا شرقی این نوع سرویس دهی در بازار استریت فود دیده می‌شود.

blank

چرخ‌دستی و گاری غذا

با عقب رفتن سینی‌های غذا و ابداع وسائل حمل و نقل و همینطور ساخت خیابان‌ها در شهر، ابزار جدیدی مانند گار جای خود را به سینی‌های غذا دادند و امکان حرکت و سایر بودن در نقاط مختلف شهر نیز به فروشندگان داده شد. این سنت تا به امروز نیز ادامه داشته و همچنان در کشورهای مختلفی چرخ دستی‌های فروش غذا دیده می‌شود.

blank

غرفه‌های ثابت

با جا افتادن مفهوم فود استریت در کشورهای مختلف و محبوب شدن آن، برای ارائه این نوع غذا در بیشتر نقاط شلوغ شهر فضاهای مختلفی در نظر گرفت شد. این فضاها شامل غرفه‌هایی ثابت بودند که امکان برپایی آن‌های در کمتر از چند ساعت بوده و می‌توان به راحتی موقعیت آن را جابه‌جا کرد.

با روند رو به رشد ساخت غرفه‌های غذاهای خیابانی این فرهنگ به مرور جا افتاده و میدان‌های اصلی شهرها، ایستگاه‌های راه آهن و مناطق خرید به مراکز اصلی فروش غذاهای خیابانی تبدیل شدند.

blank

فودتراک

جدیدترین نحوه ارائه غذای خیابانی که چهره لوکس‌تری نسبت به سایر وش‌ها تا به امروز داشته، فود تراک است. فود تراک به معنی کامیونی سیار و مجهز به وسائل پخت و پز و تهیه غذا است. بسیاری از فود تراک‌ها ممکن است با در نظر گرفتن چند میز و صندلی در اطارف خود فضایی برای نشستن مشتریان نیز مهیا کنند؛ اما نکته مثبت این نوع فود استریت در امکان جابه‌جایی آسان آن است.

دارندگان فودتراک می‌توانند در هر روز در نقطه مختلفی از شهر غذاهای خود را به دست مردم رسانده و از این طریق در موقعیت‌های مختلفی، مشتریان بیشتری را جذب کنند.

فود تراک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *